Het is voorbij…

Het hoogseizoen, de zomer is voor de meeste horeca-ondernemers een piekdrukte. Die piekdrukte is nu even voorbij… klopt dat ?

Nu even bijkomen tot de herfstvakantie en dan uitbollen, voortkabbelen, misschien zelfs een verdiende vakantie tot de kerstperiode…

Vakantie, of misschien maar een paar vrije dagen; hoe kun je die het beste besteden, deze periode van relatieve rust ?
Je kunt op je kont gaan zitten en je inkomsten tellen (= jezelf rijk rekenen) en jezelf gerust stellen dat je ‘op schema’ zit.

Je kunt ook op je kont gaan zitten en een paar dagen naar Ibiza gaan, terwijl je plannen maakt voor de laatste 3 maanden van het jaar.
Terwijl je plannen maakt voor het volgende seizoen. Wist je dat je vanuit een rustmoment, een moment van ontspanning, de meest creatieve ideeën krijgt ?

Wist je dat, als je even aan iets anders denkt of als je eens letterlijk en figuurlijk aan de andere kant van de bar gaat zitten, dat je dan heel andere inzichten krijgt ?

Het helpt enorm als je dan ook voor iets anders kiest, en iets anders doet dan de mainstream-horecabezoeker. Dus ga op vakantie niet naar het uitgaanscentrum.
Ga naar de top van de berg, ga naar het binnenland op zoek naar de authenticiteit van dat land , van die streek. Praat met de locals. Vraag hoe ze (vroeger) leefden.
Vraag waar ze nu hun spullen halen, hun leefgewoonten en hun eetgewoonten; Wat is hun dagelijks ritme, hoe zijn de taken in het huishouden verdeeld en, wàt eten ze ? Hoe eten ze? Vaak zie je de zuidelijke landen lekker buiten zitten, aan een tafel in de schaduw van een boom. En in de noordelijke landen zie je de mensen hun eten verzamelen om het binnen bij het vuur(langzaam) te bereiden en ’s avonds bij elkaar te komen. Denk aan de Scandinaviërs. Denk aan Anthony Bourdain die op reis gaat en daar zijn inspiratie opdoet.

Gun het jezelf, die rust. Gun jezelf een break, een verversing van jezelf en van je hoofd. Hoe verder je weggaat van de gemaakte wereld, hoe meer je vanzelf dichterbij de oorsprong, de authenticiteit komt van waar je ook bent. En authenticiteit is heel besmettelijk; je voelt al heel snel wat JOUW authenticiteit is. Wat het beste bij JOU past. Dat voelt goed en dat is wat jij ook moet gaan doen. Dat moet je gaan toepassen, want dat hoort bij jou. Ga niet doen wat je concurrent doet , want dan vecht je tegen hem/haar en vooral tegen jezelf. Je doet dan iets wat niet bij je past. En dat is funest voor jezelf, je bedrijf, je personeel, je klanten en je reputatie. Doe, zoek wat bij jou past en pas dat toe in je bedrijf ! Ga er naar op zoek. Ga op reis en zoek je bestemming nu eens niet in de folders die in je bus vallen. Of tussen de ads die je op facebook krijgt. Maar zoek je bestemming in jezelf; waar hou je van ? Wat geeft je rust ? Is het vissen, wandelen, parachutespringen, vogels kijken, of is het een week in een verlaten berghut ? Is het zeilen, duiken, klimmen, boogschieten of krulbollen ? Vaak is het iets, waar er weinig of geen mensen om je heen zijn. Dat brengt je naar jezelf , naar je eigen authentieke ik. En daar vind je , wat er goed bij je past. En als je dat hebt, als je daar een passie voor voelt, en die passie gaat toepassen in je bedrijf, dan zul je die passie ook gaan uitstralen naar iedereen om je heen. En wie passie uitstraalt, wie energie uitstraalt, is aantrekkelijk. De passie, het genot, je blijdschap straalt uit je, als positieve energie. En daar komen mensen op af. Gerechten die met liefde, passie en plezier zijn gemaakt smaken ALTIJD beter !

Wat ga jij doen om je passie te vinden, om je passie te verbeteren, te versterken, te vergroten ?

Ga je op reis, ga je iets ondernemen of ga je mediteren ?

Ik wens je veel succes en hoop je binnenkort te spreken, dan gaan we je plannen uitvoeren en dan maken we van  je Passie je Pecunias !!
Ik wens  je een fijne vakantie met veel inspiratie.

Vertel me eens; waar ga je heen en wat ga JIJ  doen om je passie te voeden ?

Nog geen reacties.

Geef een reactie